Nha Trang en de rondreis op de motor door de Central Highlands

15 november 2012 - Buôn Ma Thuột, Vietnam

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets hebben geschreven, dus hierbij de laatste update. We zijn een aantal dagen in Nha Trang geweest, voornamelijk om even lekker op het strand te liggen, een boekje te lezen en om wat te snorkelen.

In Nha Trang zijn we Dung tegen gekomen, een man van 41 die werkt voor Easy riders (of een van de kopieen). Hij vroeg of we mee wilden op een trip van Nha Trang naar Mui Ne, via Dalat. Opzich een leuke trip, we moeten alleen terug vliegen naar Hanoi, en Mui Ne heeft geen vliegveld. We besloten om een trip te doen om de motor, door de binnenlanden van Vietnam, de Central Highlands.

Op maandag zijn we vertrokken op onze trip, de eerste dag ging van Nha Trang, naar Dalat. Onderweg veel gestopt bij verschillende plekken, om te kijken hoe mensen precies leven en wat ze zoal de hele dag doen. Maar dit is vooral om ook even je benen te strekken, want achterop zitten, vooral voor Sjoerd, is soms nog best lastig ;)

De tweede dag bleven we in Dalat, en zijn we vooral met de motor door de omgeving gereden. Crazy house bekeken, wat geen gekkenhuis is, zoals Sjoerd en ik eerst begrepen van Dung, maar vooral een gek huis. Dit huis had dan ook prima in de Efteling kunnen staan als je het ziet. Daarna een zeer lelijk paleis bekeken, waar de vietnamese koninkijke familie vroeger woonde, het heeft vooral iets weg van een oostblok gebouw. Daarna rondgereden naar een tempel en het treinstation wat door de Fransen is aangelegd.

`s avonds gingen we Hot Pot eten met Dung en zijn broer (de andere motorrijder), Hot Pot is een soep die gemaakt kan worden van vanalles, waar je dan noodles en groenten in kookt. De soep smaakte erg goed, alleen alles wat ze erin stoppen aan soorten vlees was niet helemaal aan ons besteed.

De volgende trip ging van Dalat naar Lak Lake, waar we nu zijn. Onderweg gestopt bij een een fabriek waar ze zijde maken en een mooie waterval. Maar we zijn voornamelijk koffieplantages tegen gekomen, die hebben ze veeel hier!  Dus we hebben al een groot deel van het proces gezien, eerst plukken, dan drogen (meestal langs de weg), en dan pellen en roosteren. Je hebt ook zogenaamde Civetkatkoffie, waarbij de civetkat de koffiebonen opeet en weer uitpoept, deze is natuurlijk extra speciaal, en wordt in het westen voor z`n 1000 dollar per zakje verkocht.

Vandaag gaat onze trip van Lak Lake naar Buon Ma Thuot, wat maar een kort stukje is, we gaan dus vooral hier in de omgeving kijken. Morgen rijden we naar Pleiku, een plaats nog iets verder naar het noorden. Vanaf daar vliegen we zaterdagochtend terug naar Hanoi, en in de avond vliegen we door naar Hong Kong om zondagochtend weer terug te komen in Amsterdam.